Bosch en PTV Group: Partnerschap voor betere lucht

Slim verkeersmanagement om emissies te verminderen

• Emissieberekening van Bosch geïntegreerd in PTV verkeerssimulatiesoftware.
  • Effecten van maatregelen omtrent verkeersbeheer worden meteen zichtbaar.
  • Veel steden in Europa en de rest van de wereld kampen met problemen rondom luchtkwaliteit.

Bosch en PTV Group zouden meer dan 2000 potentiële klanten in meer dan 120 landen kunnen helpen met hun innovatieve oplossing.

23 maart 2021 in Karlsruhe. Bosch en PTV Group, de wereldmarktleider op het gebied van mobiliteits- en transportsoftware, bundelen hun krachten om de luchtkwaliteit verder te verbeteren en de verkeersuitstoot te verminderen in steden. Het nieuwe partnerschap brengt de knowhow van Bosch op het gebied van het meten, modelleren en analyseren van luchtkwaliteit gegevens samen met de expertise van PTV op het gebied van verkeersplanning- en simulatie. Dit partnerschap zal steden de juiste instrumenten bieden om mobiliteit en betere lucht op de best mogelijke manier met elkaar te verzoenen. Terwijl veel steden in Europa en over de hele wereld kampen met luchtvervuiling, kunnen de twee bedrijven ruim 2000 potentiële klanten in meer dan 120 landen helpen met hun innovatieve oplossing.

Nauwkeurige gegevens voor efficiënt verkeersmanagement

Het eerste resultaat van de samenwerking is al gerealiseerd. Nauwkeurige emissiegegevens van Bosch zijn nu beschikbaar in de verkeerssimulatiesoftware PTV Vissim. Bosch genereert deze gegevens op zijn cloud-gebaseerde Air Quality-platform, op basis van gedetailleerde verkeersgegevens. Stads- en verkeersplanners kunnen in PTV Vissim dan direct zien hoe verschillende verkeersmaatregelen, zoals aangepaste signaalsturing, de voertuigemissies en luchtkwaliteit beïnvloeden.

“Maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren, spelen een belangrijke rol, vooral in steden. Implementatie van deze maatregelen vereist nauwkeurige gegevens en simulaties van het type en de spreiding van emissies en immissies. Onze samenwerking legt de basis voor een langdurige verbetering van de luchtkwaliteit, bijvoorbeeld door middel van verkeerscontrole, zegt Christian Stach, Executive Vice President van de divisie Bosch Powertrain Solutions.

"Betere lucht is een essentiële factor als het gaat om het creëren van leefbare en duurzame stedelijke gebieden. Tegelijkertijd groeien onze steden, met steeds meer mensen en goederen in beweging. Onze samenwerking combineert de data-expertise van het toonaangevende technologiebedrijf Bosch met de analyse- en simulatietechnologie van PTV. Samen kunnen we steden in staat stellen verantwoorde beslissingen te nemen en de luchtkwaliteit effectief te verbeteren", zegt Christian U. Haas, CEO van PTV Group.

Potentieel voor verdere ontwikkelingen

Bosch en PTV Group plannen verdere innovatieve ontwikkelingen op basis van een gedeeld dataplatform. Immissiegegevens gegenereerd met kunstmatige intelligentie zullen vanuit de Bosch Cloud worden geïntegreerd in de verschillende softwareoplossingen van PTV. Bovendien werkt een team van experts van beide bedrijven aan een holistisch ‘stadsdashboard’ waarmee gebruikers mobiliteit en real-time luchtkwaliteit gegevens kunnen analyseren en visualiseren. Dit dashboard zal helpen om verschillende aspecten van het 'Smart City' concept aan te pakken, zoals de optimale locatie van laadstations, duurzame mobiliteitsoplossingen, het transport van goederen op de laatste kilometer, enz.

Partnerschap voor betere lucht

Christian Stach, Bosch